Integriranje učenika migranata u škole

Kako provesti integraciju mladih izbjeglica u škole? S kojim se posebnim izazovima suočava školska zajednica i kako se s njima nosi? Koji su se obrazovni koncepti i nastavni materijali pokazali uspješnima i mogu služiti i ostalim školama kao primjer? Od nedavno na eTwinning Liveu postoji nova grupa „Integriranje studenata migranata u škole“ ponajprije zamišljena kao mjesto za pomoć i suradnju među nastavnicima i ravnateljima škola koji razmjenjuju iskustva i materijale.

Moderatorica grupe, Carol Barriuso odgovorila je na nekoliko pitanja…

1. Kako, prema vašem mišljenju, istaknuta grupa „Integracija učenika migranata u školu“ može pomoći učiteljima među čijim se učenicima nalaze mladi izbjeglice i/ili migranti?

Nova istaknuta grupa u jednu ruku članovima želi omogućiti mjesto za razmjenu korisnih materijala i priča o uspjehu da bi mogli učiti jedni od drugih i zajedno se razvijati. Cilj joj je i nadahnuti učitelje i dati im ideje što mogu učiniti da bi jednostavno integrirali nove migrante u škole te koji su im materijali i alati korisni za to.

U drugu ruku, cilj je grupe naglasiti upotrebu socijalnog i emocionalnog učenje jer je ono temelj za sigurno i pozitivno učenje te povećava sposobnosti učenika za uspjeh u školi, poslu i životu. Čvrsto vjerujem da zajedno kao grupa možemo osmisliti nove ideje i materijale te ih podijeliti s ostatkom zajednice.

2. S kojim se izazovima učitelji i škole općenito susreću kad je u pitanju integracija učenika migranata ili izbjeglica i kako vaša grupa može pomoći pri njihovu prevladavanju?

To je teško pitanje. Istina je da su najčešći problemi povezani s jezikom i kulturnim razlikama. No međunarodne studije provedene na djeci i mladim izbjeglicama u izgnanstvu pokazuju brojne emocionalne probleme i probleme u ponašanju koji su prvenstveno povezani s posttraumatskim stresnim poremećajem (PTSP-om), problemima sa spavanjem, anksioznošću i depresijom. Mnogi od njih prije i tijekom bijega doživjeli su situacije opasne po život te fizičko zlostavljanje, izgubili roditelje, članove obitelji i prijatelje. Zato život novih migranata može biti vrlo težak i tijekom razmišljanja o njihovoj integraciji u naše škole ne bismo smjeli zaboraviti na njihovu prošlost. No svrha obrazovanja nije samo učenje, već i odrastanje i razvoj te djece kao osoba u sigurnom okruženju.

Zato vjerujem da ova grupa može biti izvrstan izvor korisnih materijala i iskustava koji se mogu podijeliti sa zajednicom da bi se članovima olakšao svakodnevni rad. Promicanje socijalnog i emocionalnog učenja u školama pomoći će i s drugim učenicima, a ne samo s tom skupinom.

3. Kako vidite ulogu digitalnih medija u procesu integracije mladih izbjeglica i migranata u školu i kako je to povezano s vašom grupom?

Digitalni mediji imaju važnu ulogu u obrazovanju i angažiranju mladih koji nisu izbjeglice o ozbiljnim socijalnim i političkim temama. Dobar su primjer digitalne igre dostupne na mreži koje predstavljaju određene vidove života izbjeglica ili života u ratnim područjima, kao što je „Against all Odds“, mrežna igra koju je razvio UNHCR, agencija UN-a za izbjeglice, u kojoj možete iskusiti kako je to biti izbjeglica. Drugi oblici popularnih digitalnih medija obuhvaćaju digitalne videozapise s pričama o novim migrantima, kao što je BBC-jeva animirana serija „Seeking Refuge“, koja nudi jedinstven uvid u živote mladih koji su sklonište potražili u Ujedinjenoj Kraljevini, ili pak digitalni strip britanskog Crvenog križa „Over Under Sideways Down“.

Kratke animacije mogu se upotrijebiti kao polazna točka za razgovore o izbjeglicama i njihovim životima. Nadalje, kratki igrani filmovi mogu se iskoristiti za predočavanje iskustva izbjeglištva i da bismo saznali kako mladi vide i doživljavaju sliku izbjeglica i njihov izgled.

Digitalni mediji mogu se upotrijebiti i za pričanje priča o novim migrantima u vlastitim školama. Važno je povećati svijest među učenicima da shvate kakav je život izbjeglica (čak i ako ih nema u školi), ali i pobuditi u njima empatiju prema novim učenicima u školi.

U grupi možete pronaći te materijale i podijeliti druge koji će olakšati proces integracije mladih izbjeglica u školu. Redovito će se predlagati niz aktivnosti u kojima će digitalni mediji imati ključnu ulogu.